Forsvar sommerlæsning, også for ordblinde

Så er det 1. juni og det betyder sommer. Og ikke mindst den hyggelige sommerlæsning, som banker på døren, så snart at skoleklokken ringer ud til sommerferie. Spændende bøger, som man selv vælger. 

Men det er måske ikke lige sådan, at vi ordblinde lige tænker. Tværtimod, så kan sommerferien blive en pause fra bøgerne. Men hvorfor skal ordblinde og andre med læsevanskeligheder have lyst til at stoppe med at læse, fordi sommerferien står for døren?

Nej, lad os fortsætte med at læse – også i sommerferien! 

Vi skal forsvare vores læsning! Vi kan godt! …hvis det er noget vi interesserer os for og selv vælger.

Det skal ikke være læsning som et krav. Ikke noget “Husk, du skal læse 20 minutter hver dag!”. Ellers tak! 

Vi skal vælge de bøger, som vi gerne vil læse, også selvom de er svære. For der er mange hjælpemidler som kan gøre hverdagen lettere for ordblinde, fx oplæsning.

Oplæsning kan give ordblinde de samme bogoplevelser, fordi ordene bliver læst op i stedet for at ordblinde skal bruge en masse energi på at afkode ordene og bogstaverne. 

Fokus gavner ordblinde

Men selvom der skal være fokus på, at 1 juni er den officielle start på sommeren og alle skal glæde sig over de bøger, der venter i sommerferien. Ordblinde eller ej. Så skal der også være fokus på ordblindhed og læsning hele året. 

Derfor er det også godt, at vi har særlig fokus på ordblindhed i ordblindeugen, hvert år i uge 40. I den uge vrimler det med en masse foredrag om ordblindhed rundt omkring i landet. Både skoler og biblioteker bruger ugen til at sætte særligt fokus på ordblindhed. 

Men det er ikke kun ordblinde, der skal lytte med på elevforedragene i ordblindeugen. Det er også vigtigt, at alle andre elever og lærere kommer til at vide og forstå mere om livet som ordblind. 

Jeg er ordblind men først og fremmest et menneske

Ordblind i alle fag

Især lærerne skal på banen, og ikke kun dansklærerne, for alle lærere kan gøre en stor forskel for ordblinde elever i folkeskolen. Lærerne skal finde ud af, at de ved kendskab til de fire funktioner, der er grundstenene i alle hjælpemidler til ordblinde, kan gøre en afgørende forskel for ordblinde i alle fag. 

Det er faktisk ikke så svært. Alle lærere skal ikke være hverken ordblinde-eksperter eller it-specialister. De skal ‘bare’ have en grundlæggende forståelse for, hvad der er på spil for deres ordblinde elever. Særligt når fx matematikopgaverne bliver for svære for elever, som ikke har haft svært ved matematik før der kom en masse tekst i opgaverne.

Så selvom det nu er 1 juni, så skal vi stadigvæk hjælpe de ordblinde, så de kan få sat ord op ordblindheden både ved at høre andres historier og foredrag samt læse bøger, hvor de kan spejle sig i menneskene og de udfordringer, som de selv så over for.